De Dakar Rally is een off-road rally die jaarlijks plaatsvindt op een terrein dat veel zwaarder is dan wat de coureurs gewend zijn. Dakar brengt coureurs van over de hele wereld, die willen deelnemen aan 's werelds meest extreme race, samen. In 13 dagen wordt meer dan 8000 kilometer afgelegd. Dit is een unieke wedstrijd die zeer zwaar is voor zowel de coureurs als voor de wagens. Meer dan 500 deelnemers met 53 verschillende nationaliteiten in meer dan 300 off-road wagens, nemen elk jaar deel aan de race. Uithoudingsvermogen en wilskracht zijn de sleutelwoorden.
Dakar is niet zoals andere rally's. De deelnemers mogen geen navigatieapparatuur gebruiken. In plaats daarvan krijgen ze een kompas en enkele waypoints. De deelnemers kunnen een spoor volgen, maar soms moeten ze als eerste hun weg maken. Dat de deelnemers aan de rally moeten navigeren met natuurlijke aanwijzingen is een heel zware opdracht. Zelfs als ze hun eigen weg vinden, moeten ze terugkeren naar het spoor zodat ze de waypoints niet mislopen die aangeven in welke richting ze moeten gaan.
Tijdens de etappes van de rally mogen alleen de rijder en de copiloot aan het voertuig sleutelen. Monteurs mogen de rijders niet helpen tot ze in het bivak aangekomen zijn. De rijders moeten hun voertuigen dus zeer grondig kennen.
MASCOT levert al meer dan 10 jaar werkkleding aan het monteursteam van het Coronel Dakar Team tijdens Dakar. Dit jaar is gelukkig geen uitzondering. Wij zijn trots op het feit dat MASCOT-kleding bij dit werk onder zeer speciale omstandigheden favoriet is.
Er wordt tijdens Dakar veel geëist van monteurs. »De monteurs hebben een zware taak tijdens de Dakar Rally. Ze krijgen bijna geen slaap en zijn constant aan het werk. Als het werken met buggy klaar is, moeten de monteurs die verantwoordelijk zijn voor de vrachtwagen met de onderdelen door naar de volgende bestemming om daar op tijd te zijn. Hier bouwen ze hun werkplaats weer op en is het wachten op de voertuigen.«
Het is essentieel voor de monteurs dat hun kleding comfortabel is en afgestemd is op de werkzaamheden en –omstandigheden.
»Over het algemeen is het uiterst veeleisend werk, en de kleding moet sterk zijn. Uiteraard is het voor de sponsors ook belangrijk dat de monteurs er representatief uitzien. Dakar Rally wordt via TV wereldwijd uitgezonden en tijdens de rally staan zij in de schijnwerpers«.
»Niemand kan voorspellen wat er achter de volgende bocht schuilt in Dakar, achter de volgende heuveltop, of zelfs binnen 100 meter. Je moet vertrouwen hebben in jezelf en in je intuïtie,« zegt Tim Coronel.
»Dakar is één van de zwaarste rally's die je kunt rijden, maar het is ook een avontuur en een jongensdroom. In de rally gaat het over uithoudingsvermogen, doorzetten en grenzen verleggen,« vertelt Tim Coronel ons.
Navigatiehulpmiddelen zijn in de Dakar rally niet toegestaan. In plaats hiervan krijg je een kaart en een kompas en je moet de beste route vinden door het terrein. Tim Coronel vertelt ons dat hij zich heel goed kan oriënteren. »Dat moet je echt wel hebben als je rijdt over een terrein waar je elke 100 meter een verrassing wacht. Niet iedereen kan de rally uitrijden. Je moet echt feeling hebben voor het terrein,« gaat hij verder.
De rally vindt plaats in de eerste weken van januari, maar de voorbereiding duurt het hele jaar. Tim Coronel zegt: »Rallyrijden is een levensstijl, het is mijn levensstijl. Als je Dakar wilt uitrijden, dan moet je het beste team hebben. De omstandigheden zijn extreem en de temperaturen kunnen in één dag van -7 naar + 45 graden gaan. In een rally waar alles draait om dingen die goed moeten functioneren moet je kunnen vertrouwen op je team en de producten die je hebt gekozen. Professionals werken met professionals,« legt Tim Coronel uit. MASCOT levert al vele jaren de werkkleding en de veiligheidsschoenen voor het team van monteurs van Tim Coronel . »Werkkleding van MASCOT is van hoge kwaliteit en is extreem slijtvast. De monteurs werken onder zware omstandigheden en daarom moet hun werkkleding ook geschikt zijn voor allerlei weersomstandigheden,« zegt Tim Coronel.
Dakar is gebouwd op samenwerking, één van de principes van 'The Dakar Spirit'. Het vloeit voort uit een gemeenschappelijke passie. Alle deelnemers spreken dezelfde taal. Ze delen allemaal dezelfde passie, een gemeenschappelijke emotie die hen bijeenbrengt tijdens Dakar.