MASCOT zet gratis minibussen in voor zijn werknemers in Laos waarmee zij naar hun werk kunnen reizen. Sommige werknemers kiezen er echter voor om hun eigen motorfiets te gebruiken omdat dit voor hen een gemakkelijke en flexibele manier is om naar het werk te komen. Maar ook veel van de werknemers die gebruik maken van de gratis minibussen van MASCOT, hebben motorfietsen die ze in hun vrije tijd gebruiken.
Om eventuele verkeersongevallen te voorkomen wanneer onze werknemers met de motorfiets rijden, besloten we om alle werknemers een verkeersveiligheidscursus te geven. Daarom nodigden we de gemeentelijke verkeerspolitie van Vientiane uit bij MASCOT om een cursus te geven aan onze werknemers.
De cursus was vooral gericht op wetgeving en algemene veiligheidsregels in het verkeer, zoals het gebruik van een valhelm. Bovendien vertelde de verkeerspolitie de deelnemers hoe ze potentiële risico’s in verschillende verkeerssituaties kunnen identificeren en voorkomen.
Bovendien zal de personeelsafdeling af en toe contact opnemen met medewerkers die 's morgens zonder valhelm op hun motorfiets bij onze fabriek aankomen. Daarbij zullen we hen wijzen op de verhoogde veiligheid die het gebruik van een valhelm biedt. Het is voor zowel de bestuurder als passagiers wettelijk verplicht een valhelm te dragen. De boete voor het niet dragen van een valhelm is 30.000 Laotiaanse kip, wat overeenkomt met ruim 3 Amerikaanse dollar of ongeveer 2,75 euro.
Motorfietsen zijn een heel populair transportmiddel in Laos aangezien ze goedkoper zijn dan auto's en ook nog eens veel minder benzine verbruiken. Bovendien hoef je maar 15 jaar oud te zijn om al op een motorfiets te mogen rijden. In het hele land zijn er naar schatting 1,8 miljoen motorfietsen op een bevolking van 7,1 miljoen. Van de 1,8 miljoen motorfietsen zijn er ongeveer 700.000 geregistreerd in de hoofdstad Vientiane. Er zijn ongeveer 10 keer zo veel motorfietsen als gewone personenauto’s in Laos.